Energie

Essent is als betrouwbare energieleverancier constant op zoek naar manieren om haar leveringszekerheid te vergroten. Echter, moet er ook loyaliteit aanwezig zijn vanuit de consumenten van Essent. Om meer inzicht te krijgen in de loyaliteit van de klanten van Essent, heeft YAG een onderzoek uitgevoerd naar de klantloyaliteit en retentie binnen de nutsmarkt.

Bouw & Infrastructuur

BAM Infra is onderdeel van Royal BAM Group, één van de grootste bouwconcerns van Nederland. BAM Infra houdt zich bezig met de aanleg van infrastructurele verbindingen. De stikstofproblematiek speelt op veel plekken binnen BAM Infra. Echter, ontbreekt er een uniform beleid specifiek voor BAM Infra. Doordat er geen concreet beleid is, komen losse initiatieven niet goed tot hun recht. YAG heeft de status quo omtrent emissieloos bouwen in kaart gebracht en een plan van aanpak opgesteld richting een effectief emissiebeleid.

Financiële dienstverlening

NBI Investors is een onafhankelijke fondsbeheerder die verantwoordelijk is voor het dagelijks beheer van risicokapitaalfondsen. YAG is ingeschakeld om een impactrapport te maken van de portfolio-bedrijven van NBI met betrekking tot duurzaamheid. De gerealiseerde (positieve) impact op het milieu door de portfolio-bedrijven is aan de hand van een visueel aantrekkelijk impactrapport inzichtelijk gemaakt. Met name aan de hand van deskresearch en eigen inzichten is door YAG een veralgemenend framework opgezet om de bedrijven te toetsen op hun duurzaamheidstoevoeging.

Gezondheidszorg en welzijn

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is een kennisinstituut gericht op de bevordering van de volksgezondheid. Toen er op 27 februari 2020 de eerste besmetting met het COVID-19 virus in Nederland werd bevestigd, kreeg het RIVM een centralere rol in de samenleving. Het RIVM is de informatieleverancier en adviesverstrekker aan zowel professionals als burgers. De grote hoeveelheid adviezen die afgegeven zijn gedurende deze pandemie heeft ertoe geleid dat er een gigantische hoeveelheid aan informatie is opgeslagen. Het RIVM heeft aan YAG gevraagd om per thema de relevante informatie te filteren en deze vervolgens op een inzichtelijke manier op te schrijven.

Goede doelen en ngo’s

Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) adviseert en inspireert bedrijven over duurzaam verpakkingsmateriaal. Het verricht onderzoek en publiceert zijn bevindingen. Tot op heden is het lastig om te filteren op een bepaald onderwerp binnen deze rapporten, waardoor er onvoldoende en inefficiënt gebruik gemaakt wordt van de reeds vergaarde kennis. YAG heeft actiepunten opgesteld voor de korte, middellange en lange termijn die bijdragen aan een verbeterde kennisontsluiting.

ICT & Digital

Huisartsenhulp heeft software ontwikkeld voor hun eigen uitzendbureau. Deze software willen ze op de markt brengen voor andere uitzendbureaus. YAG is ingeschakeld om advies te geven over de positionering van de ontwikkelde software. Daarnaast heeft YAG, op basis van marktonderzoek, klantenanalyse en concurrentieonderzoek, advies uitgebracht over de positionering van Huisartsenhulp.

Industrie & Productie

INNO Metaal & Assembly is een familiebedrijf dat zich bezighoudt met het ontwerpen, produceren en assembleren van mechatronische componenten. INNO wilde inzicht in de factoren binnen de gehele workflow van de servicelijn die tot inefficiënties leiden. YAG heeft de workflow onderzocht en de bevoorrading van de servicelijn inzichtelijk gemaakt. Deze inzichten zijn geïntegreerd in het takenpakket van Interne logistiek, waardoor een consistente bevoorrading gegarandeerd kan worden. Deze integratie is in een pilotfase getest waaruit de positieve impact van het advies van YAG is gebleken.

Landbouw, bosbouw en visserij

Foamplant is bezig met de ontwikkeling van biologisch afbreekbare schuimplugs, genaamd Growfoam, voor de tuinbouw die gebruikt kunnen worden als substraat. Foamplant wil, na de afronding van de ontwikkelings- en testfase, haar product op de markt brengen. YAG is benaderd om de toegevoegde waarde van dit nieuwe product in kaart te brengen, een prijsmarge vast te stellen en te inventariseren welke factoren bij potentiële klanten een rol spelen in de aankoopbeslissing.