SECTOREN
PROJECTTYPEN
YAG heeft ervaring met verschillende soorten projecten. Hieronder staat een overzicht van deze projecttypen. YAG beperkt zich echter niet tot onderstaande projectvormen en staat altijd klaar voor nieuwe uitdagingen. In overleg met onze klanten is bijna alles mogelijk!
- Marktonderzoek
- Data-analyse
- Evaluatieonderzoek
- MVO-strategie
- Organisatieadvies
- Marketingstrategie
- Training, workshop en creatieve ondersteuning
- Waardepropositie
- Implementatieadvies
- Duurzaamheidsstrategie
- Trendanalyse
- HR- en wervingstrategie
- Benchmarking
- Proces- en productoptimalisatie
DEZE ORGANISATIES KOZEN VOOR YAG:


















BAM Infra is onderdeel van Royal BAM Group, één van de grootste bouwconcerns van Nederland. BAM Infra houdt zich bezig met de aanleg van infrastructurele verbindingen. De stikstofproblematiek leeft op veel plekken binnen BAM Infra. Echter ontbreekt er één uniform beleid specifiek voor BAM Infra. Doordat er geen concreet beleid is, komen losse initiatieven niet goed tot hun recht. YAG heeft de status quo omtrent emissieloos bouwen in kaart gebracht en een plan van aanpak opgesteld richting een effectief emissiebeleid.
Essent is als betrouwbare energieleverancier constant op zoek naar manieren om haar leveringszekerheid te vergroten. Echter moet er ook loyaliteit aanwezig zijn vanuit de consumenten van Essent. Om meer inzicht te krijgen in de loyaliteit van de klanten van Essent heeft YAG een onderzoek uitgevoerd naar de klantloyaliteit en retentie binnen de nutsmarkt.
NBI Investors is een onafhankelijk fondsbeheerder die verantwoordelijk is voor het dagelijks beheer van risicokapitaalfondsen. YAG is ingeschakeld om een impact rapport te maken van de portfolio-bedrijven van NBI met betrekking tot duurzaamheid. De gerealiseerde (positieve) impact op het milieu door de portfolio-bedrijven is aan de hand van een visueel aantrekkelijk impact report inzichtelijk gemaakt. Met name aan de hand van deskresearch en eigen inzichten is door YAG een veralgemeniseerd framework opgezet om de bedrijven te toetsen op hun duurzaamheidstoevoeging.
Het Rijksintituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is een kennisinstituut gericht op de bevordering van de volksgezondheid. Toen er op 27 februari 2020 de eerste besmetting met het COVID-19 virus in Nederland werd bevestigd kreeg het RIVM een centralere rol in de samenleving. Het RIVM is de informatie voorziener en adviesverstrekker aan zowel professionals als burgers. De grote hoeveelheid adviezen die afgegeven zijn gedurende deze pandemie heeft ertoe geleid dat er een gigantische hoeveelheid aan informatie opgeslagen is. Het RIVM heeft aan YAG gevraagd om per thema de relevante informatie te filteren en deze vervolgens op een inzichtelijke manier op te schrijven.
Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) adviseert en inspireert bedrijven over duurzaam verpakkingsmateriaal. Het verricht onderzoek en publiceert zijn bevindingen. Tot op heden is het lastig om te filteren op een bepaald onderwerp binnen deze rapporten waardoor er onvoldoende en inefficiënt gebruik gemaakt wordt van de reeds vergaarde kennis. YAG heeft actiepunten opgesteld voor de korte, middellange en lange termijn die bijdragen aan een verbeterde kennisontsluiting.
Huisartsenhulp heeft software ontwikkeld voor hun eigen uitzendbureau. Deze software willen ze op de markt brengen voor andere uitzendbureaus. YAG is ingeschakeld om advies te geven over de positionering van de ontwikkelde software. YAG heeft op basis van marktonderzoek, klantenanalyse en concurrentieonderzoek advies uitgebracht over de positionering van Huisartsenhulp.
INNO Metaal & Assembly is een familiebedrijf dat zich bezighoudt met het ontwerpen, produceren en assembleren van mechatronische componenten. INNO wilde inzicht in de factoren binnen de gehele workflow van de servicelijn die tot inefficiënties leiden. YAG heeft de workflow onderzoek en de bevoorrading van de servicelijn inzichtelijk gemaakt. Deze inzichten zijn geïntegreerd in het takenpakket van Interne logistiek, waardoor een consistente bevoorrading gegarandeerd kan worden. Deze integratie is in een pilot fase getest waaruit de positieve impact van het advies van YAG is gebleken.
Foamplant is bezig met de ontwikkeling van biologisch afbreekbare schuimplugs, genaamd Growfoam, voor de tuinbouw die gebruikt kunnen worden als substraat. Foamplant wil, na de afronding van de ontwikkelings- en testfase, haar product op de markt brengen. YAG is benaderd om de toegevoegde waarde van dit nieuwe product in kaart te brengen, een prijsmarge vast te stellen en te inventariseren welke factoren bij potentiele klanten een rol spelen in de aankoopbeslissing.
Adcombi is een advertising bedrijf, dat als techniekontwikkelaar tools levert voor digital marketing. Adcombi heeft een nieuw product ontwikkeld, AdSuite. Het nieuwe product bied adverteerders een manier om mediabureaus te omzeilen en direct eigen marketing banners te maken en advertentiegiecampagnes te managen. Om investeerders te kunnen overtuigen van dit product was er behoefte aan een uitgebreide analyse van het landschap van digital advertising. YAG heeft een onderzoek gedaan naar het landschap van digital advertising in Nederland en advies gegeven over de potentie van Adcombi in deze markt.
Stichting CINOP is een adviesbureau gespecialiseerd in complexe onderwijs- en arbeidsmarktvraagstukken. CINOP Global focust zich op vraagstukken in een internationale context. CINOP Global zou graag minder afhankelijk zijn van slechts een aantal donoren en partners en zou graag diversiteit aanbrengen in hun portfolio. YAG heeft interessante donateurs en partners voor CINOP Global op een rij gezet en de voorwaarden van deze donoren of partners uitgezocht.
Rotterdam groeit in zowel inwoners als bezoekersaantallen. Door de groei wordt de behoefte aan vrijetijdsvoorzieningen groter. Echter was bij de Gemeente Rotterdam er een gebrek aan overzicht en structuur in het huidige aanbod van commerciële vrijetijdsvoorzieningen. YAG heeft voor de Gemeente Rotterdam de commerciële vrijetijdsvoorzieningen in kaart gebracht middels onderzoek in de trends en ontwikkelingen en heeft geadviseert hoe de gemeente met deze middelen beleid zou kunnen vormen.
EuroParcs is een aanbieder van luxe vakantiehuizen op A-locaties, voornamelijk in Nederland. EuroParcs verkoopt vakantiehuizen voornamelijk aan particulieren, om via hen de vakantiehuizen weer door te verhuren. EuroParcs heeft tot op heden nog een beperkt aantal locaties buiten Nederland. EuroParcs is wel in Oostenrijk en België gevestigd, maar heeft nog geringe kennis van deze landen. EuroParcs wil graag verder groeien. EuroParcs wil daarom allereerst nog verder uitbreiden naar Oostenrijk. Ook willen ze uitbreiden naar andere landen waar ze momenteel nog niet gevestigd zijn. Dit zijn Kroatië, Slovenië, België, Duitsland en Luxemburg..
EuroParcs wil uitbreiden naar verschillende landen in Europa. Aan YAG de vraag een marktonderzoek uit te voeren. In fase een zijn de landen Oostenrijk en Kroatië worden onderzocht. In een tweede fase is YAG de landen België, Slovenië, Duitsland en Luxemburg gaan onderzoeken.
Bol.com is marktleider in Nederland en België op het gebied van e-commerce. Bol.com wil de meer dan 30.000 partners betrekken in de innovatie van haar platform. Om dit te centraliseren heeft Bol.com het “Innovatiecentrum” ingericht, waarin een uniforme methode voor het betrekken van partners wordt ontwikkeld. YAG heeft op basis van best practices en door het maken van KPI’s onderzocht hoe de partners van het platform beter kunnen worden betrokken bij de innovatie van het platform.
Huisman Equipment ontwerpt en vervaardigd zware bouwmachines voor ’s werelds toonaangevende bedrijven op het gebied van energie, olie en gas, civiele, maritieme en amusementsmarkten. De producten variëren van kranen, pijp legapparatuur, boorapparatuur en lieren tot scheepsontwerpen.
In het project werden de mogelijkheden verkend voor Huisman om toe te treden tot de markt van het blussen van bosbranden. Hiervoor is er gekeken naar huidige technieken en markt.
De haven van Rotterdam is de entreepoort van Europa. Door trends zoals klimaatverandering en de energietransitie zag Port of Rotterdam de vraag voor industrieën binnen het havengebied veranderen.
YAG heeft onderzocht wat interessante nieuwe industrieën voor het Rotterdams havengebied zijn door middel van een benchmarkonderzoek naar andere havengebieden wereldwijd. YAG heeft daarnaast geadviseerd hoe deze nieuwe industrieën het best aangetrokken kunnen worden.
Berenschot is een consultancy kantoor gericht op het geven van organisatorisch advies. Naast consultancy heeft Berenschot een assessment afdeling. Via assessments beoordeelt Berenschot of de door bedrijven aangeleverde kandidaten geschikt zijn voor een bepaalde functie. Het inplannen van een assessment onderzoek gaat momenteel via mail en telefoon, waarna een aanvraag wordt gekoppeld aan verschillende systemen.
Uit ervaring blijkt dat het handmatig verwerken van de aanvragen en het inplannen van de assessments niet optimaal werkt en dat dit proces efficiënter kan. Berenschot verwacht dit te kunnen bereiken door middel van een digitalisatie- en automatiseringsslag. Aan YAG is gevraagd om uit te zoeken hoe Berenschot digitalisatie en automatisering kan gebruiken om het planningsproces efficiënter, minder arbeidsintensief en minder foutgevoelig te maken.
Woonkwartier is een woningcorporatie in West-Brabant die zich in haar omgeving inzet voor voldoende veilige en betaalbare woningen en leefbare wijken. Woonkwartier wilde inzicht in de mate van behoefte aan specialisatie en/of differentiatie van het aanbod van Woonkwartier voor vier specifieke klantengroepen. Door middel van twee creatieve sessies en de uitwerking hiervan zijn de wensen van deze klantengroepen in kaart gebracht. Aan de hand van een impact/haalbaarheidsanalyse heeft YAG een advies uitgebracht met een aantal actiepunten.
Staat uw sector hier niet tussen? Niet getreurd!
YAG is altijd enthousiast om nieuwe sectoren te leren kennen. Neem contact met ons op via de contactpagina.