Gepubliceerd op 26 maart 2014

Zoals vandaag gezien in de themabijlage ‘Changing Leadership’ van het Financieele Dagblad: Of Nederland nu in het slop zit, of er langzaam weer uitkomt, de student-consultants van de Young Advisory Group (YAG) lijken zich er niets van aan te trekken. Deze maand vierden ze hun derde jubileum én de opening van een derde vestiging in Amsterdam.

Op de vraag of de 25 consultants die de YAG op dit moment telt de leiders van de toekomst zijn, willen Mark van den Broek en Ewout Lubberman geen antwoord geven. “Maar het is ons de afgelopen jaren wel voor de wind gegaan”, aldus Mark van den Broek. Wapenfeiten zijn er in elk geval genoeg te noteren. Met kantoren in de universiteitssteden Amsterdam, Groningen en Rotterdam zijn er sinds de oprichting drie jaar geleden meer dan dertig adviestrajecten succesvol afgerond.

De geestelijke geboorte van de Young Advisory Group (YAG) vond plaats in 2010. Enkele Groningse studenten runden een chauffeursdienst en raakten onderweg in gesprek met de ondernemers op de achterbank. Het ging al snel over de bedrijfsproblemen die zij ervoeren in de bedrijven waar ze werkzaam waren. De problemen waren talrijk, maar de oplossingen bleven achter. Deze veelal midden- en kleinbedrijven hadden niet het benodigde budget om de ‘grote jongens’ (lees: McKinsey, Deloitte, Roland Berger) binnen te halen voor een advies voor hun probleem. Het punt was echter dat al snel bleek dat ook zij wel degelijk behoefte hebben aan kwalitatief bedrijfskundig advies. Kennelijk lag er een markt braak voor fris, snel en betaalbaar bedrijfsadvies. Toen er vrij snel een eerste opdracht viel, is besloten om direct met twee vestigingen in Rotterdam en Groningen van start te gaan.

Tijdens periodieke trainingen bij de gerenommeerde adviesbureaus Roland Berger Strategy Consultants en Berenschot wordt er gewerkt aan de adviesvaardigheden van de jonge consultants. Dit kan projectspecifieke informatie zijn, maar ook hoe je in zijn algemeenheid als adviseur te werk gaat. De studenten van de Young Advisory Group zijn ervan overtuigd dat er een markt braak ligt voor fris en betaalbaar bedrijfsadvies. “Managers willen graag datagedreven beslissingen nemen, maar organisaties hebben vaak niet de tijd of de capaciteit om dat zelf op te pakken”, aldus Ewout Lubberman. “Daarnaast zit een groot deel van onze waarde in de frisse, onbevangen blik die wij werpen op de problematiek van deze bedrijven”.

Om een volwaardig organisatie adviesbureau te runnen is echter natuurlijk meer nodig dan alleen een paar slimme koppen en een frisse blik. Van den Broek legt uit: “De een doet de boekhouding, een ander personeelszaken en allemaal gaan we actief op pad om nieuwe opdrachten binnen te slepen. Daarnaast wordt gestudeerd, van natuurkunde tot filosofie, van econometrie tot psychologie. Als het echt niet anders kan, moet een tentamen wel eens worden uitgesteld.”

De kwaliteit die deze “totally dedicated consultants” (aldus Anthony Ruys, voormalig CEO Heineken) opleveren, meten de studenten aan de verhalen van de gedreven ondernemers die ze terugkrijgen. “Deze verhalen zijn immers onze grootste drijfveer”, aldus Van den Broek. Zo hielp de Young Advisory Group het afgelopen jaar bijvoorbeeld bij het verbeteren van de klanttevredenheid voor een grote distributeur van bouwmachines en werkten ze samen met rederijen om de LNG-adoptie in Noord-Nederland te bevorderen. Of, zoals Lubberman het stelt: “De hele economie is ons speelveld. Van Blokker tot Fokker”. De steun van ONL initiatiefnemer en YAG RvA-lid Hans Biesheuvel hebben ze in elk geval: “Een geweldig concept: mooi om te zien hoe deze jonge gasten ondernemerschap stimuleren”.

Schermafbeelding-2014-03-26-om-07.42.02