Door Sarah Brenkman op 25 december 2016

15003476_1153624381383398_3318004208813047401_o
YAG consultants bij Serious Innovation

Serious Innovation is een stichting die innovatie wil stimuleren, gekoppeld aan maatschappelijke doelen. Samen met de consultants van de YAG is voor het tweede jaar op rij een succesvol evenement neergezet en is er afgelopen week maar liefst 5000 euro gedoneerd aan Serious Request!

Het begon allemaal op de vroege ochtend van zaterdag 12 november in het Groot Handelsgebouw te Rotterdam. Ditmaal draaide Serious Innovation om één groot bedrijf, de KLM!

Het vraagstuk dat KLM bij Serious Innovation had neergelegd betrof de case rondom duurzaamheid in het vliegverkeer. Hoe kan KLM duurzaamheid en vliegen nog beter verenigen? Om dit vraagstuk te beantwoorden gingen verschillende groepen aan de slag. Elke groep bestond uit consultants van de YAG en andere creatieve, enthousiaste personen. Door deze mix in achtergronden van de deelnemers werden veel creatieve ideeën gecreëerd.

Terwijl de deelnemers druk aan het brainstormen waren, werden ze eraan herinnerd wat het eigenlijke doel van deze dag was. Tijdens de lunch vertelde tropenarts Lilly Verhagen over de gevolgen van longontstekingen; het thema van Serious Request dit jaar. Elke 35 seconden sterft een kind ergens op de wereld aan longontsteking. Met behulp van een oefening met rietjes konden de deelnemers ervaren hoe het is om blijvende schade door longontstekingen te hebben. Na het persoonlijke verhaal van dokter Verhagen was iedereen nog meer gemotiveerd om het onderste uit de kan te halen, in de vorm van een goed advies voor KLM.

Om de haalbaarheid en aantrekkelijkheid van de ideeën te testen, gingen de deelnemers de straat op. Met zelfgemaakte spiegels, kaarten voor voordeelprogramma’s en andere attributen werden voorbijgangers aangesproken en gepolst met de vraag: “Ben jij bereid om 2 euro meer te betalen om CO2-neutraal te vliegen?”

15068562_1153624631383373_5820709656670118367_o
‘Get out of the Building’

Door het onderdeel ‘Get out of the Building’ kregen de brainstorm ideeën steeds meer vorm.
Nadat de laatste keuzes waren gemaakt, werd het tijd om de Pitch Skills op te krikken. Onze eigen YAG-consultant Sytze gaf een interessante training over de benodigdheden voor een sterke pitch. Na een goede oefening werden de pitches in de praktijk gebracht. Er werd gepitcht voor een kritische jury bestaande uit onder andere Marjolein de Nood (CSR manager van KLM). Uiteindelijk werd de beste pitch en het beste idee van de dag beloond met een kunstzinnige award! In december zal het bedrag bij het Glazen Huis aan Serious Request worden gedoneerd. Het was een interessante dag, waar we als YAG consultants een steentje bij hebben kunnen dragen aan een gezondere wereld en aan de klimaatdoelstellingen van 2020!

Sarah Brenkman
Door Sarah Brenkman op 25 december 2016

Ruimdenkend, positief ingesteld en energiek: dat is Sarah. Na een sociale bachelor gevolgd te hebben, richt zij zich nu meer op de bedrijfsmatige kant met de Master Change Management. Naast haar brede interesse op studiegebied, daagt zij zichzelf ook op andere vlakken uit. Door onder andere haar bestuurservaring, minor in het buitenland en het ondernemen van verre reizen verbreedt zij continu haar horizon. Deze gedreven teamplayer heeft het in zich om met haar frisse, ruime blik elk vraagstuk tot een goed einde te brengen.