Door Amber van Druten op 17 december 2018

Financial Business Modeling, wat is dat nou eigenlijk? En hoe pas je dit toe? Deze vragen werden onder anderen beantwoord tijdens een training van onze vaste trainingspartner: Roland Berger.

Afgelopen donderdag was YAG uitgenodigd voor een jaarlijkse training bij Roland Berger op de Zuidas. Dit keer ging de training over ‘Financial Business Modeling’. Tijdens de introductie van de trainers, waaronder YAG-Alumnus Gerben Hobma ging het brandalarm af. Toen we eenmaal buiten in de kou stonden, bleek dat het vals alarm was en konden we gelukkig weer allemaal naar binnen. Na deze extra ‘’rondleiding’’ kon de training dan echt beginnen. Maar niet voordat alle aanwezige YAG’ers hun buurman/vrouw geïntroduceerd hadden. Dit werd gedaan aan de hand van het beantwoorden van de vraag: ‘’Waarom ben jij hier vandaag bij deze training?’’. En hier moesten we dan niet één keer, maar vijf keer antwoord op geven. Dit leidde soms tot heel creatieve antwoorden. Vervolgens werd er uitgelegd dat je dit als consultant ook doet: het gebeurt regelmatig dat de klant nog niet weet wat het probleem en/of de oorzaak hiervan is. Aan de consultant is dan de taak om dit zo goed mogelijk te achterhalen.

Case

Na een korte pauze begon het praktische deel van training: de case. Een bakkersbedrijf maakte de laatste jaren namelijk verlies, maar de bakker wist niet wat hiervan de oorzaak was. Aan ons, consultants, de taak om met behulp van financial business modeling de oorzaak te achterhalen en een strategisch advies te geven. Eerst werd uitgelegd hoe je met behulp van een Excel model een overzicht maakt van de financiële situatie en op basis van dat model een strategisch advies kan opstellen. Vervolgens mochten we dit direct in de praktijk brengen, waarbij onze Excel skills op de proef werden gesteld! Eerst moesten we de resultaten van het bakkersbedrijf voor de komende 5 jaar schatten, op basis van de cijfers en resultaten van afgelopen jaren. Hierdoor werd duidelijk dat er nodig iets moest veranderen binnen het bakkersbedrijf om komende jaren niet een te groot verlies te draaien. Vervolgens moesten we, aan de hand van verschillende formules en rekenmodellen, bepalen waar de oorzaak van dit verlies lag en een strategisch advies opstellen voor het bakkersbedrijf.

Bij het bespreken van de oplossing van de case werd gedemonstreerd hoe je uiteindelijk een zo universeel mogelijk model kan creëren. Hierdoor is het model breed toepasbaar en kan een ondernemer, zoals de bakker, uiteindelijk bij kleine aanpassingen, in bijvoorbeeld verkoopaantallen of verkoopprijs, alle (verwachte) resultaten doorberekenen. Met deze praktijkervaring en een handig overzicht van Excel shortcuts op zak verlieten we Roland Berger en sloten we de training af met een borrel in de welbekende Blauwe Engel.

Amber van Druten
Door Amber van Druten op 17 december 2018

Resultaatgericht, enthousiast en gedreven dat is waar ze voor staat. Met een studieachtergrond in Cognitive Neuroscience en Bedrijfseconomie weet ze vraagstukken vanuit verschillende perspectieven creatief op te lossen. Niets is gek genoeg. Zo ook in haar hobby’s van roeien en hockey tot ultimate frisbee. Ze gaat iedere keer met een open mindset en vol enthousiasme haar volgende project in!